باربری با نوار ontent="never">

Your Ads Here 940x140 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
?
آخرین مطالب سایت مهندسی معدن

Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
تبلیغات
تبلیغات
سخنی با فراق بال



به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ مخصوص دانشجویاان رشته معدن می باشد که از اینجا به همه آنها سلام عرض می کنم چرا که به آنان کمی کم لطفی شده است. در صورتی موارد مورد نظر شما نبود آن را ارسال کنید تا برای شما ارسال کنم. اگر مطلبی داشتید آن را ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ انتشار یابد تا همه استفاده کنند با تشکر
علیرضا رستگار


موضوعات
لینکدونی
آرشیو ماهانه
آمار سایت
افراد آنلاین :




تماس با ما

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 1472
بازدید کل : 43066
تعداد مطالب : 538
تعداد نظرات : 146
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


تبلیغات
Ads

تبلیغات

باربری با نوار



باربری با نوار

 نوار باربری یک وسیله حمل و نقل دائم به شمار می اید که قدرت و توان باربری آن نسبت به حجمی که لازم دارد زیاد می باشد نوار باربری در بسیاری از موارد تنها وسیله اقتصادی حمل و نقل مواد از نقطه ای ه نقطه دیگر محسوب می شود نوار در گالریهای افقی و در مواردی که محل بارگیری و باراندازی برای مدت معینی ثابت است بکار برده می شود. کاربرد نوار در کارگاه استخراج که دائم در حال تغییر محل است استثنایی است (نوارها کوتاه و غیر ثابت است) نوارها توسط کارخانه سازنده در طول های 20 تا 50 متری ساخته می شود به این دلیل نوارهای طولانی از چند قطعه که به یکدیگر متصل شده تشکیل می شود برای صرفه جویی در نقاط اتصال نمی توان طول نوار اولیه را بسیار زیاد گرفت زیرا حجم حلقه (کولی) نوار آنقدر زیاد می شود که عبور از آن چاه دویل، تونلها و راهروها مشکل یا ناممکن می شود به لحاظ داشتن وزن زیاد کولی هنگام نصب یا باز شدن نواز از رولر استفاده می شود در نصب و ساخت نوار ممکن است تونل کلاً در اختیار نوار قرار گیرد این کار در تونل بین سنگ شکن اولیه و انبار سنگ معدن کارخانه کانه آرائی در معدن سرچشمه انجام گرفته است.

 ابعاد و ساختمان نوار

 نوار باربری به صورت یک ورقه نازک و باریک از جنس پلاستیک یا کائوچوست که به صورت بی انتها حول دو استوانه جلویی و عقبی به حرکت درمی آید ابعاد نوارهای معمولی در معادن متفاوت است یعنی حتی در یک معدن ممکن است نوار با طول و عرض های مختلف به کار برده شود طول و عرض نوارهایی که در معادن روباز بکار برده می شود معمولاً از وارهای زیرزمینی بیشتر است زیرا کمبود فضا در معادن زیرزمینی بین 400-1200 میلیمتر انتخاب می شود عرض های بیشتر برای نوارهای طویلتر و باربری سریعتر است. نوار باربری از چند «لای» الیاف گیاهی یا نایلونی ساخته می شود که دو طرف ان توسط یک پوشش لاستیکی یا کائوچویی مستور می شود تار و پودها در یک نوار تنشها را تحمل کرده و پوشش لاستیکی در عمل حفاظت از تار و پود را بعهده دارد این حفاظت در مقابل فرسایش رطوبت و اسیب دیدن فیزیکی است تار و پودها از الیاف پنبه ای، ابریشیم مصنوعی، الیفا نایلونی و سیم فولادی ساخته می شود. نوار با سیم های فولای برای وظایف سنگین تر (کشش بیشتر) و طول های زیاد به کار می رود در ساختمان نوار سعی می شود لایه های تار و پود از یکدیگر جدا باشند تا دوام نوار اضافه شود نوار می تواند دارای طول زیاد باشد.

 اتصال نوارها

 چون نوارها به صورت یک باریکه طول ساخته می شوند و بایستی در موقع کار به یک نوار بی انتها تبدیل شود نوارهای باربری حداقل دارای یک اتصال هستند در عمل تعداد اتصال ها خیلی بیشتر است زیرا هم نوارهای طویل از چند نوار جداگانه سر هم می شود و هم نوارها پس از مدت زمانی پاره شده و احتیاج به تعمیر پیدا می کنند که این دو عامل تعداد اتصال ها را زیاد می کند اتصال های نوار برای اینکه نقاط ضعیف نوار را تشکیل ندهند مقاوم ساخته می شود سه نوع اتصال در نوارها متداول است:

 1- اتصال توسط قلاب (نیلوس)

 2- اتصال به کمک چسباندن

 3- اتصال به وسیله ولکانیزاسیون

 هر گاه قدرت چسبندگی در یک نوار سالم 100 فرض شود اتصال نوع اول بین 35 تا 45 درصد و اتصال نوع دوم بین 65 تا 75 درصد و بالاخره اتصال نوع سوم بین 75 تا 80 درصد استحکام اولیه را پیدا می کند.

تجهیزات مربوط به نوار

 دستگاه نوار باربری گذشته از خود نوار دارای وسایل زیر است:

 1- استوانه محرک و استوانه انتهایی

 2- شاسی

 3- قرقره (رولرها)

 4- موتور

 1- استوانه محرک و استوانه انتهایی (هرزگرد)

 در دو طرف نوار دو استوانه که یکی محرک و دیگری برای برگرداندن نوار است هرزگرد منظور می گردد اندازه قطر استوانه ها در انگلستان مطابق فرمول زیر انتخای می شود:

 

D= 10n+10 (cm)در این فرمول D قطر استوانه به سانتیمتر و n تعداد لایه های نوار (لایه های تار و پود) است.

 در آلمان برای استوانه محرک رقم 100 برابر ضخامت نوار و برای استوانه برگردان عدد 80 برابر ضخامت نوار مبنای محاسبه قطر استوانه قرار می گیرد سطح خارجی استوانه از چوب و یا اجناس پارچه ای پوشانده می شود تا بدین وسیله اصطکاک بین نوار و استوانه محرک افزایش یابد. (اندازه m در فولاد 3/0 و در استوانه های روکش چوبی 35/0 و روکش پارچه ای 4/0 است)

 2- شاسی

 شاسی نوار از پروفیلهای مختلف فولاد ساخته می شود قطعات مختلف شاسی در داخل معدن و در محل نصب وار به یکدیگر مونتاژ می شود. شاسی بر روی کف گالری تکیه می کند و برای اینکه سطح نوار در ارتفاع مناسب قرار گیرد پایه های شاسی برای ارتفاع های مختلف قابل تنظیم است در بعضی از نوارها توسط یک ورقه آهن که در سرتاسر نوار تعبیه می شود قسمت بالائی و زیری نوار از یکدیگر جدا می شود این ورقه عمل حفاظت از نوار زیری را انجام می دهد و از ریزش سنگ یا مواد بر روی نوار زیرین جلوگیری می کند در انتهای شاسی قسمت تنظیم تنش نصب می شود این دستگاه یا به وسیله پیچ و مهره و یا توسط آویزان کردن وزنه تنش های مربوطه را تنظیم می کند. نوارهای مدرن و مجهز امروزی دارای وسایل تنظیم تنش اتوماتیک می باشند افزایش طول نوار به درصد محاسبه می شود به قسمتی که تجهیزات حفظ کشش (وزنه بتنی) در ارتفاعی قرار گیرد که این اختلاف طول را تحمل و تعدیل کند. افزایش طول بین 05/0% تا 1/0% است. ارقام درشت تر برای تار گیاهی و ارقام کمتر از ویژگی های کاربرد تارهای کابل فولادی است.

 3- قرقره ها یا رولرها

 نوار روی استوانه های مخصوصی که ما آن را قرقره می نامیم تکیه می کند هنگام حرکت نوارها این قرقره ها به علت حرکت نوار به چرخش درمی آید قسمت روئی نوار روی قرقره ها که تعداد آن دو تا پنج عدد است قرار می گیرد. چون این قرقره ها وزن نوار و بار را تحمل می کنند و در آنها اصطکاک زیادی به وجود می آید و در دو طرف محور قرقره بلبرینگ تعبیه شده است تا اصطکاک به حداقل برسد. فاصله بین قرقره ها در جهت طولی در بالای شاسی بین 5/ تا 5/1 متر و در قسمت زیرین نوار که فقط یک قرقره مستقیم است حدود دو تا سه برابر این مقدار است. روغنکاری و گریسکاری قرقره ها برای کم کردن اصطکاک ها اهمیت دارد در باربری با نوار طول آن به رقم خاصی محدودیت دارد در طول های بیش از حد نوارها بطور پیاپی قرار می گیرد به قسمتی که یک نوار بار خود را روی نوار دیگر می ریزد به این لحاظ انتهای نوار طوری است که روی نوار بعدی قرار می گیرد تا به ارتفاع مورد نظر برسد.

 4- موتور

 موتورهایی که برای به حرکت درآوردن نوار به کار می روند یا توسط نیروی الکتریسیته و یا به کمک هوار فشرده کار می کند موتورهای الکتریکی از نوع آسنکرون و موتورهای هوای فشرده از نوع دنده ای انتخاب می شوند مزیت موتورهای هوای فشرده در این است که حرکت نوار با اینگونه موتورها آرامتر است و هزینه خرید آنها نیز کمتر است از طرف دیگر موتورهای هوای فشرده بدون اشکال در معادن گریزودار به کار برده می شود عیب بزرگ آنها هزینه زیادی است که صرف تامین هوای فشرده می شود و به این دلیل است که از موتورهای الکتریکی بیشتر استفاده می شود برای راندمان های کم و قدرت کم موتور (تا 15 اسب) یک استوانه محرک منظور می شود این موتورها برای طول هایی کمتر از 100 متر و مقادیر باربری کمتر از 80 تن در ساعت به کار می رود برای راندمان های بیشتر و طول و شیب زیاد دو استوانه محرک به کار می رود. محل نصب موتور به مکان های زیر محدود می شود:

 الف- در داخل استوانه محرک

 ب- در طول محور استوانه محرک

 ج- عمود به استوانه محرک

 نوار فولادی

 نوار فولادی مانند تسمه نقاله هایی که در فرودگاه ها هنگام تحویل بار به مسافر وجود دارد ساخته می شود. نوارهای نقاله به علت صرف انرژی زیاد و مشکل بودن نصب و جابجایی آن و نیز کم بودن انعظاف پذیری آن عملاً منسوخ شده است در ایران از این نوارها استفاده نشده است.

 نوار هوسترمن

 در نوار هوسترمن یک زنجیر بی انتها در زیر نوار تعبیه شده است که نوار در فواصل معین و کوتاه به آن زنجیر پیج می شود موتور مربوطه با حرکت دادن زنجیر نوار را نیز به حرکت درمی آورد مزیت این نوارها در این است که تنش های کشش در زنجیر پدید می آیند و در نتیجه می توان نوار را از جنس مناسبتری انتخاب کرد عیب نوار هوسترمن در این است که این نوار برای طول های کم به کار می رود و تحرک و سرعت چندانی نیز ندارد و به همین علت در معادن امروزی از این نوار چندان استفاده نمی شود.

 محل نصب نوار

 محل نصب نوار می تواند در کف تونل، کارگاه استخراج، راهروها و یا به صورت آویزان در تونل باشد در تونلهایی که به علت اثرات استخراج محور تونل از حالت اولیه خارج می شود و پیامد آن این است که محیط تونل تحت تاثیر کنورژانس (همگرایی) قرار گرفته و فرو می نشیند یا کف تونل آماس می کند و یا بالاخره کناره های تونل جابجا می شود نوار به جای نصب بر روی شاسی که روی زمین تونل قرار گیرد به سقف آویزان می شود با تنظیم زنجیرها می توان نوار را در مسیر پیش بینی شده نگه داشت.

 نوارهای مخصوص

 پاره ای اوقات لازم می شود که باربری در شیب های بیشتر از حد شیب نوار قرار گیرد. در این گونه موارد برای استفاده از نوار سطح باربری نوار با آج درست می شود البته این نوارهای کوتاه انجام می گیرد طریق دیگر برای باربری با شیب زیاد انتخاب دو نوار است که سطح زیرین یکی نزدیک به سطح رویی دیگری است واحد نوار بالایی بدون موتور و توسط بار روی نوار زیری به همراه بار می چرخد. نوار مخصوص دیگری ساخته می شود که برای بارگیری در واگنهای راه آهن بکار می رود. چون بارگیری در واگنهای مختلف انجام گیرد محل باراندازی نوار برای باراندازی در واگنهای مختلف به کمک جرثقیل تغییر می یابد.

 نوارهای مدرن

 سعی شده است نوارها بجای قرار گرفتن روی رولر بر بستری از باد (هوای فشرده) تکیه کنند تا بدین وسیله از اصطکاک نوار و رولر پرهیز شود و به سرعت آن افزوده شود. این نوع نوار هنوز در معادن کاربرد ندارد.


پونیشا :: نیروی کار مجازی این صفحه را به اشتراک بگذارید به وبلاگ مهندسی معدن خوش آمدید***برای حمایت از وبلاگ بر روی بنرهای تبلیغاتی که زیر دیکشنری قرار دارد کلیک کنید***شماره تماس:09179343395***برای محبوب کردن ما بر روی آلسکا و گوگل+1 کلیک کنید***با تشکر از انتخاب شما

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









برچسب ها : <-TagName->,

نویسنده : علیرضا رستگار | جمعه 14 بهمن 1390برچسب:, ساعت 9:37 | | بازدید []
تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات متنی
پیوند روزانه
می توانید از طریق مسنجر یاهو و یا پست الکترونیک با مدیران http://mining-engineering.loxblog.com ارتباط برقرار نمائید
برای اینکه بتوانید از کلیه اخبار سایت و پست های ارسال? http://mining-engineering.loxblog.com اطلاع پیدا نمائید؛ کافی است تا بـــا وارد کردن پست الکترونیک خود در کادر زیر، عضو خبرنامه شوید