نامگذاري دقيق و توصيف بيشتر ماسه سنگ‌ها ontent="never">

Your Ads Here 940x140 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
?
آخرین مطالب سایت مهندسی معدن

Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
تبلیغات
تبلیغات
سخنی با فراق بال



به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ مخصوص دانشجویاان رشته معدن می باشد که از اینجا به همه آنها سلام عرض می کنم چرا که به آنان کمی کم لطفی شده است. در صورتی موارد مورد نظر شما نبود آن را ارسال کنید تا برای شما ارسال کنم. اگر مطلبی داشتید آن را ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ انتشار یابد تا همه استفاده کنند با تشکر
علیرضا رستگار


موضوعات
لینکدونی
آرشیو ماهانه
آمار سایت
افراد آنلاین :




تماس با ما

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 57
بازدید ماه : 1465
بازدید کل : 43059
تعداد مطالب : 538
تعداد نظرات : 146
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


تبلیغات
Ads

تبلیغات

نامگذاري دقيق و توصيف بيشتر ماسه سنگ‌ها



نامگذاري دقيق و توصيف بيشتر ماسه سنگ‌ها

 

نامگذاري دقيق و توصيف بيشتر ماسه سنگ‌ها
تقسيم بندي‌هاي ذکرشده در مطالب قبلي( طبقه بندي فولک ) بر اساس کاني‌هاي تشکيل دهنده سنگ مي‌باشد. براي نامگذاري دقيق و توصيف بيشترماسه سنگها ، فولک معتقد است که علاوه بر نام اصلي سنگ بايد 4 خاصيت مهم را درتوصيف ماسه سنگ‌ها در نظر گرفت تا بتوان آنها را دقيقا از يکديگر تفکيک نمود. اينچهار خاصيت شامل اسم اندازه ذرات تشکيل دهنده سنگ ، سيمان يا سيمان شيميايي موجوددر سنگ ، بلوغ بافتي در سنگ ، عناصر فرعي از قبيل گلاگونيت و غيره است.
اين طبقه‌بندي بر اساس بافت ، در هنگام رسوبگذاري ، براي سنگهاي آهکي ارائه شدهاست. دانهام بر اساس اينکه اجزاي تشکيل دهنده سنگها در هنگام رسوبگذاري به هم متصلشده‌اند و يا اينکه بعد از رسوبگذاري به هم متصل شده باشند آنها را به دو دسته اصليتقسيم مي‌کند:

دسته اول :اين دسته شامل سنگهايي است که اجزايتشکيل دهنده آنها در هنگام رسوبگذاري به هم متصل شده‌اند. اين سنگها باندستون (Bound stone) ناميده مي‌شوند . از جمله اين سنگها مي‌توان ريف‌ها ، استروماتوليتها، تراورتن و غيره را نام برد. طبق نظر دانهام سه عامل ممکن است باعث متصل شدن اجزايتشکيل دهنده سنگها در هنگام رسوبگذاري شود که عبارتند از :
اتصال درهنگام رسوبگذاري در اثر رشد جانداراني از قبيل مرجانها و رويش پوسته‌هايفرامينيفرها بر روي يکديگر ، تشکيل لاميناسيونها بر خلاف نيروي جاذبه ، ماننداستراماتوليتها و وجود حفره‌ها و تونلهاي کوچک و بزرگي که در کف آنها رسوبگذاريصورت گرفته و شکافهاي آنها توسط مواد آلي يا شبه آلي پر شده است مانند تونلهاي کوچکو بزرگي که در ريفهاي مرجاني ديده مي‌شود.
دسته دوم :اجزايتشکيل دهنده اين دسته از سنگها در هنگام رسوبگذاري به هم متصل نشده‌اند . اين سنگهابر اساس اينکه حاوي گلهاي آهکي و يا اينکه فاقد آن باشند به 4 گروه تقسيم شده‌اند.

»» گرينستونها (Grainstones)

اين گروه از سنگها فاقد گلهاي آهکيمي‌باشند . از نظر هيدروليکي اين سنگها ممکن است توسط جريانهاي آبي يا در اثر شستهشدن و از بين رفتن رسوبات گلي و يا رسوبگذاري سريع ذرات دانه درشت تشکيل شده باشند. نام گرينستون به علت عدم حضور گل هاي آهکي را براي اين سنگها در نظر گرفته‌اند . چنانچه ذرات دانه درشت به هم متصل نشده باشند ممکن است آثار تبلور مجدد در گلهايآهکي موجود در بين اين ذرات مشاهده شود.

تقسيم بنديگرينستونها : بر اساس قطر ذرات ، جورشدگي و سايش گرينستونها را مجددا تقسيم‌بنديکرده‌اند . اين زير تقسيم‌هاي گرينستونها عبارتند از : کلسي رودايت (calcirudite) ،جورسنگ (sorted stone) و ورن ستون (worn stone) مي‌باشد.

پکستون (Pack stone)

پکستون عبارت است از سنگ آهکي است که داراي دانه و مقداري گل کربناتهباشد. تعبير و تفسير اين سنگها چون حاوي دانه که در محيط آشفته تشکيل مي‌شود و گلکه در محيطهاي آرام رسوب مي‌کنند کمي پيچيده و مشکل مي‌باشد و به مطالعات وبررسيهاي دقيقتري احتياج دارد. بر طبق گفته دانهام اين سنگها ممکن است بر اثرفشردگي سنگهاي وکستون حاصل شده و بين دانه‌ها بوسيله رسوبات گلي پر شده باشد. همچنين ممکن است بر اثر رسوبگذاري ذرات دانه درشت در روي رسوبات دانه ريز کهقبلا گذاشته شده‌اند اين ذرات تشکيل گردند يا اينکه ذرات درشت و ريز در اثر تغييراتشرايط محيطي با يکديگر رسوب کرده باشند. البته احتمال اينکه اختلاط ذرات دانه ريز ودرشت موجود در طبقات مختلف توسط موجودات زنده انجام گرفته باشد و اين موجودات باعثبه هم ريختگي و اختلاط در اين طبقات گردند، وجود دارد.

وکستون (wackestone)

اين واژه براي سنگهاي آهکي گلي که حاوي بيش از 10 درصد دانههستند بکار مي‌رود. در اين سنگها دانه‌ها توسط ماتريکس گلي به يکديگر متصل شده‌اند. وکستون‌ها تا حدودي هم ارز سنگهاي آهکي کالک آرنايت و کلسي لوتايت مي‌باشند.

مادستون (mudstone)

سنگهاي آهکي را که داراي کمتر از 10 درصد دانهباشد مادستون مي‌نامند. ذرات اين سنگها نيز مانند وکستون‌ها توسط ماتريکس گلي به هممتصل شده‌اند. مادستون‌ها مترادف سنگهاي کلسي لوتايت مي‌باشند. البته بايد توجهداشت که مادستون‌ها نشانگر ترکيب کاني شناسي سنگ را که ممکن است کلسي لوتايتدولوميت‌دار و همچنين منشا گل را که ممکن است آواري باشد را مشخص نمي‌نمايد. مادستون‌ها علاوه بر اينکه نشان دهنده رسوبگذاري در محيطهاي آرام مي‌باشند بيانگرعدم وجود ارگانيسم هاي مولد دانه در آب نيز هستند.

کربناتهاي بلورين

علاوه بر دو دسته سنگهاي بلورين آهکي که بر اساس بافت رسوبي در هنگامرسوبگذاري تقسيم‌بندي شده‌اند. گروه ديگري از سنگهاي آهکي وجود دارد که بافت رسوبيدر آنها قابل تشخيص نمي‌باشد. اين دسته از سنگها را کربناتهاي بلورين نامگذاري کردهاند مانند سنگ آهک کريستالين. اگر چه اين سنگها فاقد بافت رسوبي هستند ولي معمولااز روي آثار باقي مانده و شکل دانه‌هاي متبلور موجود در سنگ مي‌توان آنها را برمبناي منشا تشکيل دانه‌ها نامگذاري کرد.



پونیشا :: نیروی کار مجازی این صفحه را به اشتراک بگذارید به وبلاگ مهندسی معدن خوش آمدید***برای حمایت از وبلاگ بر روی بنرهای تبلیغاتی که زیر دیکشنری قرار دارد کلیک کنید***شماره تماس:09179343395***برای محبوب کردن ما بر روی آلسکا و گوگل+1 کلیک کنید***با تشکر از انتخاب شما

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









برچسب ها : <-TagName->,

نویسنده : علیرضا رستگار | پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, ساعت 11:22 | | بازدید []
تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات متنی
پیوند روزانه
می توانید از طریق مسنجر یاهو و یا پست الکترونیک با مدیران http://mining-engineering.loxblog.com ارتباط برقرار نمائید
برای اینکه بتوانید از کلیه اخبار سایت و پست های ارسال? http://mining-engineering.loxblog.com اطلاع پیدا نمائید؛ کافی است تا بـــا وارد کردن پست الکترونیک خود در کادر زیر، عضو خبرنامه شوید